Cao Retail Non-Food

Geen nieuwe cao vanaf januari 2024

In de nieuwsflits van 14 december 2023 lieten we u weten dat er geen nieuwe cao komt vanaf januari 2024. De huidige cao-afspraken blijven nog een jaar gelden. Hieronder leest u ons advies.

Voer wettelijke verhoging door
Per 1 januari 2024 wordt het minimumloon verhoogd met 3,75%. Bovendien wordt het minimumuurloon vanaf 2024 gebaseerd op een 36-urige werkweek, ook hierdoor stijgt het minimumloon. Voer deze wijzigingen van het wettelijke minimumloon door per 1 januari aanstaande. De nieuwe loontabel vindt u hier.

Overweeg een 36-urige werkweek om loonkosten te besparen
We adviseren u bij zowel huidige als nieuwe contracten een werkweek van maximaal 36 uur aan te houden. Dit kan aantrekkelijk zijn, omdat daardoor de loonkosten worden verlaagd. Medewerkers minder inzetten kan wellicht in combinatie met het aanpassen van de openingstijden van de winkel.
Het blijft uiteraard mogelijk om een contract van meer dan 36 uur te sluiten als dat binnen de onderneming nodig is.

Bespreek 36-urige werkweek
Met medewerkers die nu volgens contract meer dan 36 uur werken, kunt u een contractaanpassing bespreekbaar maken. Er is wederzijds toestemming nodig om dit definitief te maken. Voor meer informatie en advies kunt u contact met ons opnemen.

Verreken loonsverhoging met cao-verhoging
Overweegt u per 1 januari een loonsverhoging te geven, anders dan de stijging van het wettelijke minimumloon? Leg dan schriftelijk vast dat deze nominale of procentuele verhoging verrekend kan worden met verhogingen die worden vastgelegd in de nieuwe cao. Voor meer informatie en advies kunt u contact met ons opnemen.

Als u geen loonsverhoging doorvoert per 1 januari 2024, laat dit dan ook aan uw medewerkers weten. Overweeg hen schriftelijk te informeren dat de verhoging volgt zodra er een nieuwe cao is.

Huidige maatregelen en adviezen

We zijn beter tegen het virus beschermd, door vaccinaties, booster- en herhaalprikken en de opgebouwde immuniteit. Maar het virus is er nog steeds. Daarom moeten we blijven opletten en elkaar helpen zodat we elkaar niet besmetten. Het blijft dus voor iedereen verstandig om zich nog steeds aan de adviezen en maatregelen te houden die de verspreiding van het coronavirus beperken.

De basismaatregelen en adviezen die op dit moment nog gelden voor bedrijven, organisaties, (onderwijs)instellingen, de kinderopvang, lokale overheden en verenigingen zijn als volgt:

  • Anderhalve meter afstand houden bij drukte
    • Het is niet meer verplicht om 1,5 meter afstand te houden.
    • Afstand houden blijft wel verstandig; voor kwetsbare personen kan hier bij de inrichting rekening mee gehouden worden.
  • Thuisblijven bij klachten
  • Hanteren van hygiënemaatregelen
    • Hygiëneadviezen blijven gelden, waaronder niezen/hoesten in de elleboog, geen handen schudden, regelmatig de handen wassen en het regelmatig schoonmaken van handcontactpunten zoals deurklinken, betaalautomaten etc.
  • Hanteren van ventilatiemaatregelen; zorg voor frisse lucht
    • Ventilatie van ruimtes dient te voldoen aan de regelgeving  en (Arbo)richtlijnen.
    • Het is van belang dat een verblijfsruimte 24 uur per dag wordt geventileerd via natuurlijke ventilatie (roosters boven een raam, kieren) of via mechanische ventilatiesystemen.
    • Lucht een verblijfsruimte minimaal 1 keer per dag ca. 10 tot 15 minuten. Lucht ook 10 tot 15 minuten als snelle luchtverversing van de ruimte gewenst is, bijvoorbeeld na een bijeenkomst in de ruimte. Zet om te luchten de ramen/deuren wijd open.
  • Inzetten van de gezondheidscheck
    • Indien gewenst kunnen organisaties ervoor kiezen om de gezondheidscheck in te zetten.
  • Aandacht voor risicogroepen
    • Werknemers: het RIVM heeft aanvullende adviezen voor medewerkers die behoren tot één van de risicogroepen en voor zwangere werknemers.
    • Werkgevers: besteed extra aandacht aan werknemers die zorgen hebben over hun gezondheid.
    • Bezoekers/cliënten: in het geval deze tot een risicogroep behoren, en niet beschermd zijn, maken zij zelf de afweging of zij een voorziening kunnen en willen bezoeken.
  • Gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen als aanvulling op de basismaatregelen.
    • Er geldt geen mondneusmaskeradvies meer op plaatsen waar het druk is. Kwetsbare personen kunnen in sommige situaties overwegen een mondneusmasker dragen om zichzelf te beschermen. Bijvoorbeeld als zij niet goed 1,5 meter afstand kunnen houden.
    • Het advies is om medische mondneusmaskers van minimaal type II dragen en sowieso geen stoffen of zelfgemaakte mondneusmaskers te dragen.

Extra aandachtspunten voor contactberoepen

  • Voor contactberoepen blijft het gebruik van een mondneusmasker, door zowel bezoeker/cliënt als aanbieder, te overwegen, bijvoorbeeld bij kwetsbare personen. Het advies is dan om medische mondneusmaskers van minimaal type II te dragen.
  • Een goede risicoafweging blijft binnen deze setting van extra belang bij de beslissing over het continueren van beschermende maatregelen. De naleving van de basismaatregelen blijft hier belangrijk. Er kan sprake zijn van onvoldoende beschermde bezoekers/cliënten met een verhoogd risico op ernstige gevolgen van COVID-19. Naast de basismaatregelen kunnen ondernemers/organisaties ook de gezondheidscheck blijven inzetten. Kijk hiervoor ook naar eventuele adviezen van branche- en koepelorganisaties.
  • Houd aandacht voor goede reiniging. Maak na ieder klantcontact de gebruikte materialen en instrumenten in de behandelruimtes schoon. Reinig meubilair zoals stoel, (oefen)materiaal en onderzoeksbank regelmatig.

Door hygiënemaatregelen te treffen, zoals de spatschermen, desinfectiemiddel bij de ingang en ‘bij voorkeur pinbetaling’ te hanteren zorgen we samen voor een veilige omgeving voor klanten en medewerkers én: hoe beter de regels opgevolgd worden, hoe minder het virus zich kan verspreiden en hoe minder beperkende maatregelen er nodig zullen zijn!

Communicatietoolkits voor sectoren

Een heldere en eenduidige aanpak maakt het voor mensen makkelijker om adviezen en maatregelen op te volgen. Daarom werken overkoepelende sectoren en de overheid samen aan lange termijn plannen. Daarin staat voor elke sector welke maatregelen het beste kunnen werken en wanneer deze nodig zijn (lees hier meer over de sectorplannen). Dat kunnen preventieve maatregelen zijn om verspreiding van het virus te remmen of interventies om eventuele golven te keren.

Ter ondersteuning bij het uitvoeren van coronamaatregelen heeft de Rijksoverheid een Communicatie- en gedragstoolkit COVID-19 ontwikkeld. De toolkit bevat voor verschillende corona-onderwerpen een beschreven context, communicatieadviezen, controlehulpmiddelen en communicatiemateriaal. Alle materialen zijn vrij te gebruiken.

» Klik hier voor de Communicatie- en gedragstoolkit COVID-19

Sectorplan detailhandel aanpak corona

De gezamenlijke branche- en koepelorganisaties (waaronder de Federatie Goud en Zilver) hebben op verzoek van het kabinet een sectorale aanpak in verband met COVID-19 opgesteld voor het najaar. De plannen van de sectoren zijn vertaald in maatregelenladders. Die geven per sector een overzicht van de lichte naar zwaardere maatregelen die sectoren kunnen nemen als dat nodig is.

Deze maatregelenladders vormen voor sectoren de basis om preventieve maatregelen te treffen. En vormen voor de overheid het uitgangspunt bij het nemen van eventuele verdere maatregelen.

» Klik hier voor de Maatregelenladder Retail

» Klik hier voor de Maatregelenladder Contactberoepen

» Klik hier voor de Kamerbrief over Lange termijn aanpak COVID-19

Coronathermometer

Elke twee weken laat de overheid met een thermometer zien hoe het met het virus gaat in Nederland. Met die informatie kan het kabinet besluiten of er meer of juist minder maatregelen nodig zijn om de verspreiding van het virus te vertragen. De maatregelenladders vormen de basis voor de eventueel te nemen maatregelen bij sectoren. Ook vraagt het kabinet eerst advies aan het Outbreak Management Team (OMT) en vanaf nu ook aan het Maatschappelijk Impact Team (MIT). Via het MIT worden maatschappelijke afwegingen meegenomen.

Oproep om nieuwe COVID-maatregelen te voorkomen en basisregels weer in acht nemen

In een brief aan hun leden roepen voorzitters Ingrid Thijssen (VNO-NCW) en Jacco Vonhof (MKB-Nederland) ondernemers op om zich goed voor te bereiden op oplopende COVID-besmettingen en het komend najaar/winter. Ook maken zij in de brief duidelijk wat voor ondernemers nodig is qua overheidsbeleid om goed door een volgende coronagolf te komen. ‘Het kan niet zo zijn dat corona alleen nog een risico voor sectoren/ondernemers wordt en zij de prijs betalen als het virus toch weer oplaait en overheidsinspanningen te laat zijn.’

Daarnaast wordt opgeroepen de basisregels zoals thuiswerken bij klachten en goed ventileren na te leven. Het is allemaal (weer) belangrijk nu het aantal coronabesmettingen in Nederland oploopt en de vakantieperiode zelfs nog moet beginnen. Lees hier meer.

Nieuwe cao voor parfumerieën per 1 juli

Er is een akkoord bereikt voor een nieuwe cao Retail Non-food, waaronder de parfumeriebranche. De nieuwe cao Retail Non-Food loopt van 1 juli 2022 tot 31 december 2022. De onderhandelaars vinden het in deze tijd van arbeidsmarktkrapte en hoge inflatie belangrijk dat de branche aantrekkelijk blijft om in te werken door perspectief te geven in salarisgroei.

Hier kunt u het onderhandelingsresultaat raadplegen.

Gezien alle huidige ontwikkelingen is er bewust gekozen voor een cao met een korte looptijd van 1 juli – 31 december 2022. In het komend half jaar gaan werkgevers en vakbonden weer in gesprek voor passende arbeidsvoorwaarden richting de toekomst.

Kijk hieronder voor wat het cao-akkoord betekent voor de salarissen per 1 juli 2022.

De belangrijkste wijzigingen betreffen het salaris van de medewerker en die zijn per medewerker verschillend. Daarom hieronder de verschillende opties:

  • Als de medewerker het maximum van de voor hem geldende loonschaal* van 1 januari 2022 nog niet heeft bereikt dan heeft de medewerker recht op een loonsverhoging van 4,36%. Eerst wordt namelijk de loontabel met 1,81% verhoogd en daarna met 2,5%.
  • Als de medewerker meer verdiende dan het maximum van de voor hem geldende loonschaal* van 1 januari 2022 maar minder dan het nieuwe voor de medewerker geldende maximum van 1 juli 2022 dan wordt het loon verhoogd tot het nieuwe maximum van 1 juli 2022.
  • Loonsverhogingen die in de eerste helft van 2022 zijn gegeven, vooruitlopend op een cao-loonsverhoging, mogen met de 2,5% loonsverhoging worden verrekend.
  • Verdient de medewerker meer dan het voor hem geldende nieuwe maximum van de loonschaal* van 1 juli 2022 maar minder dan €4000,- op fulltime basis dan heeft de medewerker recht op een eenmalige uitkering van 2,5% over de som van 6 maal het maandsalaris van juli 2022.
  • Verdient de medewerker meer dan het voor hem geldende nieuwe maximum van de loonschaal* van 1 juli maar minder dan €4000,- op fulltime basis, heeft de medewerker geen vast aantal uren èn is deze na 1 januari 2022 in dienst gekomen dan wordt het gemiddelde loon voor de eenmalige uitkering van 2,5% berekend over de gewerkte maanden per maand maal 6.

* Het maximum van de voor een medewerker geldende loonschaal is afhankelijk van de waardering van de functie.

De nieuwe loontabellen per 1 juli 2022 zijn hier te raadplegen.

Op dit moment wordt gewerkt aan de nieuwe cao-tekst. Zodra deze beschikbaar is, staat de tekst als download op onze website.