Criminaliteitsbestrijding

Geweld en agressie
Met duidelijke huisregels en een goede houding naar uw klanten toe kunt u al veel agressie en geweld voorkomen. Maar hoe kun je klanten het beste aanspreken en hoe kun je het beste reageren als een klant toch agressief of gewelddadig wordt? Train uzelf en uw personeel in deze vaardigheden.

Interne criminaliteit
Eigen medewerkers die geld ‘lenen’ uit de kassa, korting geven aan vrienden, geld of producten stelen? Het komt vaker voor dan u denkt. Wees alert op signalen die kunnen duiden op interne fraude en maak het onderwerp bespreekbaar in uw team. Zorg voor duidelijke afspraken en leg deze vast in een huishoudelijk reglement.

Overval
Een overval… het kan niet alleen gebeuren in de winkel, maar ook tijdens het geldtransport van en naar de winkel. Wat kunt u doen om de kans op een overval te verkleinen? En wat kunt u doen als het toch gebeurt?

Veilig winkelgebied
U wilt samen met collega-winkeliers, gemeente en politie werken aan de veiligheid in uw winkelgebied? Die samenwerking kan uitstekend via het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO).

Veilige winkel
Hoe veilig is uw winkel? Een veiligheidsscan laat zien wat u kunt doen om de veiligheid in uw winkel te verbeteren. Organisatorische maatregelen zijn het meest effectief, zoals trainingen voor uw personeel, een goed sleutel- en geldbeleid en duidelijke procedures.

Winkeldiefstal
Winkeldiefstal kost u als ondernemer veel geld. Met alert winkelpersoneel en een uitgekiende winkelinrichting kunt u dit zoveel mogelijk voorkomen. Als u toch iemand op winkeldiefstal betrapt, is het goed te weten wat wel en wat niet mag bij het aanhouden van winkeldieven.

Slachtofferhulp
Bij geweld, overval, ongeval of sterfgeval in de winkel sta je niet alleen.
Voor de gehele detailhandel bestaat een goede en gratis opvangregeling bij ernstige gebeurtenissen.

Voor meer informatie en advies: neem contact op met het secretariaat van de BODEPA.